7 Şubat 2013 Perşembe

Süt alerjisi mi, laktoz intoleransı mı?


“Laktoz intoleransı”nı, kızım Zeynep 1 yaşını bitirdiğinde duymuştum ilk kez. 1 yaşını bitirmişti, ben ona yavaş yavaş inek sütü vermek istiyordum, ama o ısrarla reddediyordu. Ona süt içirmenin yollarını ararken sütle ilgili bir sürü yazı okuduğumu hatırlıyorum. İşte o günlerde karşılaşmıştım bu terimle de ilk kez. Ama çok da iyi anlayamamışım anlaşılan. Meğer süt alerjisiyle laktoz intoleransı aynı şey değilmiş. Ki ben bu haberi okuyana kadar öyle olduğunu sanıyordum.

Gıda alerjisi, bağışıklık sisteminde bazı reaksiyonlara neden olan ve çeşitli testlerle gözlemlenen bir reaksiyonmuş. Birçok kişiye etkisi bulunmayan gıdalar, bazı bulgulara neden olurmuş. Mesela gıdanın yenmesinden hemen ardında ya da 2 saat sonrasına kadar, kusma, karın ağrısı, döküntü, damakta şişme, boğazda yanma vs olabiliyormuş. Gıda alerjilerinin başında da süt alerjisi varmış. Sanırım süt alerjisiyle laktoz intoleransının karıştığı nokta da burası. Ama daha çok 0-1 yaş arası bebeklerde ortaya çıkan süt alerjisi, kendiliğinden geçiyormuş. Diğerinde ise durum biraz farklı.

Laktoz intoleransı, sütte bulunan laktoz şekerinin vücutta parçalanamaması sonucunda oluşuyormuş. Böylece, süt ve süt ürünleri tüketiminden sonra karın ağrısı, ishal, gaz, mide ekşimesi, kusma, midede şişkinlik ve kramp gibi şikayetler ortaya çıkıyormuş. Ve dünyada bu konuda yapılan çalışmalar göstermiş ki, ortalama her beş kişiden birinde laktoz intoleransı varmış.

Ve beni en çok şaşırtan açıklama: Laktoz intoleransı vakalarının en büyük sebebi düzenli süt tüketilmemesiymiş. Bunu söyleyen de Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Neriman İnanç.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder